Sådan undgår du at spænde alt for meget i hænder, skuldre og nakke mens du hækler

8A2A96C9-7207-4CE9-ACED-80B5F3D95F8A

Er du træt af at kroppen ikke altid er helt enig i, hvor meget du skal hækle?

Hvor mange timer sidder du med dit hækletøj i hånden i løbet af en dag? 1 time…2 timer…?

Forsvinder tiden også fuldstændig for dig fordybet i det du nu er ved at fremtrylle med hæklenålen?

Det er én af de fantastiske ting hækling kan – faktisk er der så mange positive virkninger som hækling kan give dig, men det er ikke lige det, det skal handle om i dag. (Det kan du læse mere om HER)

Hækling kan nemlig også skade dig, hvis du ikke er opmærksom og passer på.

For kan du nikke genkendende til, at du bliver stiv i nakken og håndleddet kan føles lidt stramt og ømt når du hækler? Eller har du bare svært ved at finde den rigtige stilling?

Især i starten, hvor du lige skal lære at hækle kan du spænde helt vildt i alle led og muskler, men selvom du har hæklet i længere tid og har godt greb om de forskellige hækleteknikker, så kan det stadig være en udfordring, at finde den helt rigtige måde at sidde med dit hækletøj, så du undgår at spænde alt for meget op i nakke, skuldre og hænder.



Bliv her klogere på, hvordan du kan ændre din hækling ergonomisk.

Når du hækler, så arbejder din krop (ergonomi) - og især dine hænder, arme, skuldre og nakke. Det er vigtigt at dine kropsdele får de rette "arbejdsforhold" uden for meget belastning når du hækler, så du ikke får skader, der uheldigvis også kan ende ud i skader og betændelsestilstand. Har du først fået en hækle-skade, så er der ikke andet at gøre end at holde sig i ro - nogen gange i længere tid - og det vil jo være den værste besked at få som hæklenørd!

Læs derfor endelig videre og bliv klogere på de 3 områder, der kan forbedre dine arbejdsforhold for hækling

Hvis du følger disse råd, så er jeg sikker på, du også finder din helt egen metode og måde at hækle på, så det ikke skal ende med at være en pine, men blot nydelse og tilfredshed i at skabe noget med hæklenål og garn.

 

 

D0426011-A122-4D2F-AC4F-B2CA7C5735C2

 

1. Find din måde at holde din hæklenål på.

Hvis du føler din hæklenål glider rundt i hånden på dig og du trods øvelse bliver ved at spænde i dine hænder, så er det måske fordi du skal skifte dit greb om hæklenålen. Der er nemlig to måder at holde din hæklenål.

 

De mest kendte greb er 

1.BLYANTSGREB

blyantsgreb.jpg


Her holder du hæklenålen nedefra. Hvis det er den naturligste måde, du er tilbøjelig til at tage din hæklenål på, skal du vælge det. Det ser ud til, at du holder hæklenålen som en blyant.

2.KNIVGREB

knivgreb.jpg


Dette er hvor du holder øverst på hæklenålen og giver lidt mere stabilitet, men gør det bare på den måde, der føles behagelig for dig. Hvis du ikke rigtig har det godt med blyantsgreb, så prøv knivgreb. Det er lidt lettere at vænne sig til og giver dig mere kontrol over din hæklenål. Dette greb ser ud som om du holder hæklenålen som en kniv.

I de gamle dage var det indskolet så meget, at man skulle holde sin hæklenål som en blyant. Det så fint og elegant ud, når man var i gang med sit håndarbejde. Det var slet ikke velset at holde den på andre måder

Sådan er det heldigvis ikke i dag, og jeg har set mange unikke måder at holde sin hæklenål på. Det vigtigste er, at måden du finder det bedst at holde din hæklenål på, også gør at du ikke spænder og strammer for meget når du hækler

Dit hæklegreb kan også afhænge af hvilken slags hæklenål du har (som næste punkt kommer til at handle om) og hvilket hækleprojekt der er tale om. Når jeg fx hækler tasker ud fra en fast taskebund, så starter jeg med at bruge knivgreb og skifter til blyantsgreb, når det er muligt.

 

 

 976D568A-6AB2-4EA8-8096-D4A652BE58D4

 

2. Find den rette hæklenål for dig

Vi er forskellige og derfor kan jeg ikke give dig et helt enkelt svar på, hvilken hæklenål du skal vælge. 

I dag er der så mange forskellige typer hæklenåle - i metal, i træ, med lys, med gummigreb og i ergonomiske former i forskellig art.

Derfor er der ikke andet at gøre end at prøve dig frem, og finde den hæklenål du synes ligger bedst i din hånd og får din hækling til at glide uden besvær og uden spænding i hånden.

Jeg startede engang med hæklenåle i metal med plastikhåndtag - det virkede slet ikke for mig. Så fandt jeg nogle i Bilka med sort gummigreb. Det forberede sig helt sikkert, for nu gled hæklenålen ikke sådan i mine hænder mere.

I dag bruger jeg mest mine Clover Soft Touch Hæklenåle og de er og bliver uundværlige for mig! De har et lidt fladt udformet håndtag med en lille gummi belægning, der gør at den ligger godt i hånden.

Du kan også få hæklenåle med lys i, så du kan se bedre, hvad du hækler. Nogle gange kan det , at man ikke kan se maskerne ordentlig være med til at vi spænder, så den rette belysning er også vigtig her. Det er også muligt at få en nakkelampe, så du ikke altid er afhængig af at skulle sidde lige under en lampe, for at have styr på, hvad du laver med hæklenålen

Prøv dig frem, og måske vil du også opdage, at du må bruge forskellige typer hæklenåle afhængig af, hvad du skal hækle og hvilket garn der skal bruges.


544DAC4B-99DC-4FAB-9E58-F733ABC61868


3. Find dit perfekte "hæklehjørne".

Lige så vigtigt det er at have det rette greb om den rette hæklenål, så er det også yderst vigtigt at tænke ergonomi i den måde du sidder på.

Mange af os foretrækker sofaen. Det er ikke altid det bedste valg, da den er blød at sidde i og kan få dig til at falde lidt sammen i overkroppen. Men med lidt små tricks, så kan det godt lade sig gøre at hygge i sofaen med dit hækletøj og passe på dig selv samtidig.

Hvis du for eksempel synes det er svært at holde albuerne i den rigtige vinkel, kan du lægge en lille pude under hver arm, for at aflaste både skuldre, nakke og hænder.

Jeg har endnu ikke selv prøvet det, men jeg har hørt fra flere at en pude der er formet lidt som en ammepude er helt genialt at have liggende omkring sig til at give den rette støtte.

Min metode nr.1 i at slappe af i kroppen mens jeg hækler er at holde mine skuldre nede og slappe af i dem. Måske det er indbildning, men jeg føler det "smitter" af på resten af min krop. Og det allervigtigste - det virker for mig!

Igen prøv dig frem, hvad der virker for dig. Og HUSK at holde små pauser ind imellem hæklerierne. Sæt evt. et ur til at ringe, så du får rejst dig op og bevæget din krop imellem alle maskerne 😉.




Jeg håber dette indlæg har givet dig lidt metoder til at hækling altid vil være en ren nydelse i din hverdag. Måske du har nogle ekstra fif til, hvordan du passer på dig selv samtidig med at du hækler, så del det rigtig gerne i en kommentar herunder.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar